חרדת טיסה - פחד מטיסה - מרכז אורה גולן
l
מוקד טלפוני 24/7: 1700-705-670 1700-705-670

חרדת טיסה – פחד מטיסה

האם כשאתם שומעים את המילה טיסה אתם מרגישים מיד: פחד, איום, חוסר שליטה ותחושות רגשיות ופיזיולוגיות לא נעימות, שיוצרות באופן כמעט מידי תירוצים מדוע אתם לא צריכים לטוס?
מחשבות ותירוצים כמו: "חופשה בארץ הרבה יותר נוחה ובטוחה", "עבודה הכרוכה בנסיעות לחו"ל קשה מידי עבורי, למרות שיש בה קידום" ועוד… תירוצים אלו שנוצרו מעצם המחשבה על הטיסה ועוררו פחד וחשש משתק – הם חרדת טיסה.

חרדת טיסה היא תופעה השייכת למשפחת החרדות וחשוב מאוד לטפל בה.

מהי חרדת טיסה

חרדת טיסה היא מצב בו הפחד הנורא לפני או בעת הטיסה מביא לפגיעה משמעותית בתפקוד. זה יכול לבוא לידי ביטוי, לפני הטיסה כשהאדם החרד מביע רצון לבטל את טיסה כתוצאה מריבוי פחדים ומחשבות על הרע מכל. כשהאדם החרד עולה למטוס ודלתותיו נסגרות, הוא מרגיש פחד משתק המלווה בתחושות פיזיולוגיות של קוצר נשימה, כאבי בטן, רעד , יובש בפה ועוד…
חרדת טיסה בספרות המקצועית נחשבת כפוביה, הדורשת טיפול.

מהן הסיבות לחרדה ולפחד טיסה בעיניי הסובלים:

  • אין להם שליטה כשהם כל כך גבוהים בשמיים
  • חשש מגורמי מזג האוויר – רוחות חזקות,כיסי אוויר, גשמים, שלגים
  • חשש מתקלות מכאניות בזמן טיסה
  • חשש מתאונה אווירית ומחוסר מקצועיות של הטייס
  • פחד עמוק מפני טיסה מעל לאוקיינוס
  • פחדים משתקים בשעת המראה ונחיתה
  • פחדים נוספים הגורמים לחרדת טיסה: פחד ממקומות גבוהים, פחד ממקומות סגורים
  • הרגשת חוסר אונים מחוסר השליטה בזמן הטיסה

כיצד זה משפיע עלינו?

עצם המחשבה על טיסה מתעוררות תגובות המתאפיינות במתח וחרדה, ומוקצנות הרבה יותר במהלך הטיסה. חרדת הטיסה משפיעה עלינו באופנים הבאים:

  • חרדת טיסה והשפעתה הפיזיולוגית: דפיקות לב מואצות, קוצר נשימה, יובש בפה, הזעת יתר, כאבי ראש, לחץ באוזניים, כאבי בטן, תחושת עילפון
  • חרדת טיסה והשפעתה הפסיכולוגית:  מחשבות שליליות שאינן מרפות ומעלות את רף הפחד מפני התוצאה המרה שעלולה להגיע. מחשבות היכולות להשפיע על קבלת החלטות (שלעיתים אינו נכון עבור אותו אדם) החרדה הפסיכולוגית מפני הטיסה יכולה לגרום לאדם החרד לנטול כדורים בכמות לא רצויה טרם עלייתו לטיסה

כיצד ניתן להתמודד טוב יותר עם פחד מסוג זה:

  • בראש ובראשונה, לא להימנע מלטוס. המניעה משמרת את הפחד ונותנת לו לנהל את חיינו ואת קבלת ההחלטות באשר להתנהלותינו
  • מומלץ להעסיק את מחשבותינו בפעילויות הדורשות ריכוז וחשיבה, כמו פתרון תשבצים, צפייה בסרט, שינון וקריאת חומר לימוד/עבודה. העיסוק החשיבתי יעזור להדחיק את הפחד ולהקטין נזקיו
  • לבצע תרגילי נשימה ככלי בהפגת חרדת טיסה, לפני עלייה למטוס וברגעי המראה/ נחיתה: כך הופכים את הנשימה למודעת ונשלטת באמצעות נשימות סרעפת־בטן — מנפחים את הבטן בספירה עד שלוש (כמו בעת ניפוח בלון) ואז לאט־לאט מכווצים את שרירי הבטן, תוך כדי ספירה עד שש, ונושפים אוויר החוצה
  • תרגיל דמיון מודרך ככלי עזר בהתמודדות עם חרדת טיסה: עוצמים עיניים ומדמיינים מקום שליו ובטוח, משוחרר ולא מאיים. כך, במקום להתרכז באיום הטיסה מפנים את התודעה למקום הבטוח, הפתוח, ואז מתחילים להרפות את השרירים. כשהמחשבה החיובית הזדחלה לתודעתנו והנשימה רגועה, יש לדמיין כל איבר ואיבר בגוף במקום נעים ומוגן. יש להתחיל בהרפיית הידיים והרגליים ולהמשיך מחשבתית תודעתית על כל אחד מהאיברים המתוחים.

האתר בעדכון

e

פנו כעת לקבלת ייעוץ ראשוני חינם!

מוקד טלפוני 24/7 - 1700-705-670
גולשים מחוברים כעת: 111