דימוי עצמי נמוך אצל ילדים - מרכז אורה גולן
l
מוקד טלפוני 24/7: 1700-705-670 1700-705-670

דימוי עצמי נמוך אצל ילדים

כמה פעמים שמעתם את ילדכם מצהירים בפניכם, בכעס, בתסכול ולעיתים בדמעות: "אני כישלון, אני דפוק, אני אף פעם לא מצליח"?
כמה פעמים  ביתכם ויתרה על מסיבת כיתה או יציאה עם חברות מכוון שהיא מרגישה "שמנה, דחויה ושאין לה באמת חברות שרוצות בקרבתה"?

כהורים, קשה לנו לשמוע את ילדינו מתבטאים כך כלפי עצמם ונוטים לבטל את עצמם כשהערכתם העצמית נמוכה ואמונתם ביכולתם הולכת ויורדת ככל שהם גדלים ומתבגרים.
הצהרות כאלה מילדינו, בדרך מהווים איתות שלילדינו יש בעיה של דימוי עצמי נמוך, המתאפיין בהערכה עצמית נמוכה, בחוסר אמונה בעצמם וביכולתם האישית להצליח לשגשג חברתית ולימודית.

 

איך נוצר דימוי עצמי?

דימוי עצמי, הוא ההבדל בין הרצונות שלנו מעצמינו לבין מה שאנחנו מרגישים כלפי עצמנו. כלומר ילדינו רואים את עצמם, אל מול מה שהם היו רוצים לראות בעצמם. בדימוי העצמי של ילדינו תלוי במחשבות וברגשות שהם פיתחו כלפי עצמם. ילדינו מפתחים דימוי עצמי נמוך או גבוה בהתאם לכישלונות וההצלחות לאורך השנים ובהתאם למשוב שהם קיבלו מאיתנו ההורים ומכל דמות חינוכית אחרת שליוותה אותם במהלך גדילתם.

מהם המאפיינים של דימוי עצמי נמוך?

  • האמונה בחוסר כישרון – "אני בין הבודדות בכיתה שלא טובות בכלום, לא בשירה, לא בריקוד ולא ציור, אין לי מה לתרום למסיבה"
  • ההצלחה אינה קשורה בי: ילדים בעלי דימוי עצמי נמוך, חיים באמונה תמידית שכל הצלחה או אירוע חיובי שהם חווים תלוי באחרים, כלומר: "נהניתי במפגש עם יעל חברתי לכיתה, כי היא הייתה נחמדה אלי" או "הצלחתי בתחרות כי המתחרה נגדי לא הרגיש טוב ולא בגלל שהייתי טוב ממנו" ועוד דוגמאות רבות
  • הכישלון משקף חוסר יכולת: "אני נכשל בכל מבחן כי אני טיפש חסר יכולת" או "אני לא יכולה ללכת למרוץ בבית הספר כי אגרום לכיתה להפסיד"
  • חוסר אמונה שבעתיד המצב ישתנה: "אני לא טוב בחשבון, כך שגם בעתיד אני לא אצליח במקצוע הזה" או "אני לא יפה עכשיו ולא אהיה יפה ומחוזרת גם כשאהיה גדולה"

הקשר בין דימוי עצמי נמוך לחרדה:

ילדים הסובלים מדימוי עצמי נמוך נוטים לפתח חרדות ופחדים ונזהרים מהתנסויות, חברתיות ולימודיות. מפתחים חרדות שונות שבאות לידי ביטוי:

  • חרדת מבחנים כתוצאה מדימוי עצמי נמוך וחוסר בהערכה עצמית
  • חרדות חברתיות המתאפיינות במופנמות, חוסר תקשורת, סגירות כתוצאה מדימוי עצמי נמוך והרגשת כישלון
  • הפרעת קשב וריכוז גורמת אף היא לדימוי עצמי נמוך, הילד חוו כישלונות מגיל צעיר ומרגיש כבר בגיל הגן שאינו מצליח לעמוד במשימות כפי שחבריו עומדים

איך נזהה דימוי עצמי נמוך בקרב ילדינו?

כהורים נוכל לזהות סממנים לדימוי עצמי נמוך בקרב ילדינו, ע"י אמירה מפורשת שלהם אודות כישלונם, אכזבתם ואי יכולתם להתמודד ולבצע משימות. מעבר לאמירות, התנהלות ילדינו יכולה לאותת ולהצביע על בעיית הדימוי העצמי באופנים הבאים:

  • כוחניות/אגרסיביות – יכולה לבוא לידי ביטוי בהפעלת כוח פיזי על הסביבה (חברים, משפחה) או כוחניות מילולית, דיבור אגרסיבי מתובל בקללות עסיסיות ועוקצנות שמטרתה לסוכך על תחושת חוסר הביטחון והרגישות
  • אי עמידה במשימות – ילדים עם דימוי עצמי נמוך נוטים לדחות ביצוע משימות מאתגרות ולעיתים הם משתמשים, במניפולציה ומציאת תירוצים, כדי לא להתמודד עם משימות שיש בהן סיכוי גבוהה לכישלון.
  • התעלמות מהבעיה עד לכדי הכחשה – ילדים שיש להם בעיה בהבנת החומר הלימודי וטוענים פעם אחר פעם שאין להם בעיה הם פשוט לא אוהבים את המקצוע ולכן לא מצליחים בו. אופייני מאוד בילדים הסובלים מלקות למידה או בעיית קשב וריכוז
  • שתלטנות – ילדים בעלי ערך עצמי נמוך, נוטים לפתח התנהגות שתלטנית כלפי הסובבים אותם
  • ליצנות- ילדים בעלי דימוי עצמי נמוך, מעוניינים להסתיר את חוסר הביטחון ויוצרים אהדה בקרב חבריהם ע"י השתטות וליצנות
  • מופנמות – חוסר ביטחון ודימוי עצמי נמוך, יוצר לעיתים בילדינו מופנמות, הסתגרות המשפיעה על מיקומו בחברה ועצמאותו

האתר בעדכון

e

פנו כעת לקבלת ייעוץ ראשוני חינם!

מוקד טלפוני 24/7 - 1700-705-670
גולשים מחוברים כעת: 115