הפרעות קשב וריכוז (ADDADHD) אצל ילדים - מרכז אורה גולן
l
מוקד טלפוני 24/7: 1700-705-670 1700-705-670

הפרעות קשב וריכוז (ADD\ADHD) אצל ילדים

קשה לתאר במילים מה עובר עלינו – ההורים, כשאנו נתקלים בהפרעת קשב וריכוז אצל אחד מילדנו. חוסר האונים, חוסר הידע, ההתמודדות הקשה מול מערכת החינוך, המורה, מנהלת בית הספר. ואז – באופן מהיר, ללא כל ידע מוקדם, אנו חייבים להחליט בדבר הטיפול שיש להעניק לילדנו. איזה טיפול נבחר להעניק לו? מהן השלכות הטיפול? מהי ההשפעה על בריאותו? ומה עם איכות חיי הילד שלנו?

מידע חשוב לכל הורה בדבר הפרעת קשב וריכוז (ADD\ADHD)

הפרעת קשב וריכוז (מוכרת גם בשם ADHD) פוגעת ב-10% מהילדים ומופיעה בשלב הילדות, בדרך כלל בגלאים 3 עד 7. ברוב המקרים נמשכת אל גיל ההתבגרות והבגרות. הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה התפתחותית המובילה לסימפטומים כמו כישלון בלימודים, אי יכולת להתרכז, אי יכולת להיות עקבי, התנהגות חברתית שונה (לעיתים התנהגות חריגה עד חריגה מאד), אימפולסיביות, זיכרון בעייתי לטווחים ארוכים, עומס מידע ורעש מידע ועוד.

סימפטומים שכיחים

  • אי יכולת בהתמקדות בפרטים, או עשיית טעויות מחוסר תשומת לב, עובדה זו ניכרת בלימודים
  • חוסר יכולת ריכוז, קפיצה מנושא לנושא
  • אי הבנת הנחיות בשלמותן, ברוב המקרים יבצע חלק מההנחיה
  • חוסר שקט תמידי
  • רגישות יתר, פגיעות
  • חוסר בארגון פעילויות ומטלות
  • הסתגרות וניתוק מיידי וטוטאלי מהסובב
  • מודעות ל"עצמי" וחוסר יכולת לראות את הסביבה
  • נימנע לעיתים קרובות ממטלות הדורשות מאמץ מנטאלי / מחשבתי כמו הכנת שיעורי בית
  • ירידה בתחומי הלימודים. חוסר יכולת להתמודדות מול השגיות הדורשת התמקדות

סימנים שכיחים בפעלתנות יתר / היפראקטיביות כחלק מהפרעת קשב וריכוז:

  • חוסר שקט המתבטא בתנועת ידיים ורגליים ותזוזה בכיסא
  • חוסר יכולת בהשארות במקום אחד – ילדים שמרבים לטייל בכיתה, לצאת לשירותים
  • אקטיביות יתר בכל רגע נתון
  • רעש ושימוש יתר בצעקות במקום בדיבור
  • חוסר יכולת ריכוז קפיצה מנושא לנושא
  • קושי בדחיית סיפוקים, צריך כאן ועכשיו
  • הפרעות חוזרות ונשנות בפעילויות של אחרים,כמו בשיחות או משחקים
  • מצבי רוח משתנים במהירות ממצב אחד למצב הפוך
  • בולמוס אכילה, אכילה תזזיתית ולא מסודרת

להפרעת הקשב "מנוע שלילי" הגורם לילד/לילדה הקצנה במארג ההתנהגותי וההתפתחותי. למעשה החברה, הבית, בית הספר, החברים והחברות משקפים חוסר הבנה וחוסר קבלה להתנהגויות השונות של הילדים בעלי הפרעות הקשב ובכך מובילים להחמרת המצב. הילד או הילדה חווים ילדות שונה מכל ילד אחר ומתמודדים מול אתגרים קשים מנשוא בגילם. רצון לרצות את ההורים, חוסר הערכה עצמית, דחייה חברתית, התמודדות חוזרת ונשנית עם כישלון ועוד.

סוגי אבחונים

במידה וגיליתם שילדכם מגלה קשיים מתמשכים בבית הספר הפוגעים בתפקודו התקין ייתכן ותצטרכו למצוא טיפול אלטרנטיבי או אבחון בהפרעת קשב וריכוז כדי לסייע לילדכם. מצורף בהמשך הדף מידע אודות האבחונים הקיימים לצרכים שונים.

קיימים שני סוגי אבחונים ממוחשבים המקובלים ע"י משרד החינוך

  • מבחן טובה (TOVA)
  • מבחן BRC

מהו מבחן טובה TOVA לבדיקת קשב וריכוז ?
בדיקות TOVA היא בדיקה ממוחשבת הבודקת תפקודי קשב ממושך. הבדיקה הערכה של תפקודי הקשב של הנבדק ביחס לנורמה מקובלת בקבוצת גילו.

מטרת אבחון קשב וריכוז – מבחן טובה (TOVA)
מטרת הבדיקה לשמש ככלי עזר לרופא המאבחן בבחירת הטיפול התרופתי. לאחר שהושלמו הליכי האבחון השונים, נאסף החומר ע"י הרופא ונקבעה האבחנה של הפרעת הקשב, יש לבחון אמצעי טיפול. באפשרות הרופא לבחור בשיטת הניתור האיטי או בבדיקת TOVA על מנת לראות את תגובת המטופל לתכשיר, לרוב – ריטלין.

אבחון דידקטי:

אבחון הבוחן את כישורי הלמידה ומיומנויות הלמידה של ילדך בתחום השפה, הזיכרון, הקריאה, הכתיבה והחשבון. האבחון נעשה על ידי מאבחן דידקטי – איש חינוך בעל התמחות בלקויות למידה. האבחון מציע המלצות בתחום הלמידה וההוראה המתקנת. המלצות אבחון דידקטי תקפות לשש שנים בלבד. האבחון מועבר למוסדות החינוך השונים ומספק המלצות לצורכי בגרויות. האבחון נעשה במסגרת הרפואה הפרטית – עמותת ניצן / קופות החולים.

אבחון פסיכו-דידקטי:

אבחון זה בא להשלים את האבחון הדידקטי ולכן מתבצע אחריו. האבחון הפסיכולוגי נותן משקל להיבט הפסיכולוגי/רגשי בנוסף ליכולות הדידקטיות. אבחון זה נערך ע"י פסיכולוג חינוכי או פסיכולוג קליני. תוצאות האבחון נמדדות כשכלול בין שני האבחונים הדידקטי והפסיכולוגי,כשתוצאותיו והמלצותיו יועברו למוסדות הלימוד לצורכי הקלות וטיפול חינוכי משלים בבתי הספר השונים.

אבחון נוירו-פסיכולוגי:

אבחון מיוחד המתבצע באמצעות סדרה של מבחנים-שאלונים מובנים ממוחשבים. האבחון נעשה ע"י נוירו-פסיכולוג, המציע דרכי התערבות פסיכולוגיות והתנהגותיות. האבחון מקנה כלים לזיהוי לקות למידה בלתי מילולית.

אבחון פסיכיאטרי מקיף:

אבחון זה אינו שכיח אך, קיים חשש לקיומה של הפרעת אישיות או מחלת נפש. אבחון זה כולל סדרה של מבדקים פסיכולוגים ושאלוני דיווח, שנועדו לשלול או לאשר קיומה של הפרעה נפשית חמורה האבחון נעשה על ידי רופא פסיכיאטר.

טיפול תרופתי:

ניתן לטפל בהפרעות קשב וריכוז באמצעים טבעיים ללא תרופות, אך בשל העובדה שרבים מהילדים ומהמבוגרים בוחרים לנטול תרופות שונות כדי לטפל בהפרעת הקשב והריכוז בחרנו להביא בפניכם מידע אודות התרופות השכיחות הקיימות כיום בבתי המרקחת השונים. חשוב להדגיש במידע זה אין המלצה או אי המלצה בנטילת תרופות בהפרעת קשב וריכוז. אנו במרכז אורה גולן מאמינים שיש פתרונות אלטרנטיביים טיפוליים שיכולים לסייע בפתרון הבעיה.
תרופות הניתנות כפתרון טיפולי בהפרעת קשב וריכוז הן:

  • ריטלין –
  • אדרל – Adderall
  • סטרטרה Strattera

ריטלין

החומר ממנו מורכב ריטלין הוא מתילפנידייט, חומר מעורר. אך במקום לעורר הוא גורם לריכוז וקשב חד יותר אצל הלוקים בהפרעת קשב וריכוז, הריטלין נתגלה לפני כ-50 שנה. התרופה שימשה לטיפול בדיכאון, לאחר שהתברר כי היא ממתנת תופעות של הפרעות קשב ומגבירה את יכולת הריכוז, הוחלט לתת אותה לאנשים וילדים שאובחנו ונמצאו כשירים לקבלה.

כיצד משפיע ריטלין על הגוף בהפרעות קשב וריכוז?

החומר מתילפנידייט שמרכיב את הריטלין משפיע על מערכת העצבים המרכזית. פעולתו דומה לקפאין, אך בעוצמה רבה יותר, הדומה לזו של סמים ממריצים דוגמת אמפטמינים. מחקר שנערך בארה"ב, מעריכים שהריטלין מגביר את שחרור הדופמין ובכך משפר את יכולת הריכוז והמיקוד.

מידע אודות  תופעות הלוואי הנגרמות לעיתים מנטילת ריטלין:

השימוש בריטלין לעיתים טומן בחובו, תופעות לוואי :
ירידה בתאבון, כאבי ראש, קשיים בהירדמות, כאבי בטן, טיקים וישנוניות. עם זאת, השפעת התרופה חולפת לחלוטין עם הפסקתה, ומכאן יתרונה הגדול.
  • איבוד תאבון או תאבון מוגבר (כשהתרופה מפסיקה להשפיע)
  • דכדוך המופיע בתום ההשפעה של החומר הפעיל, ואשר יכול להמשך מספר שעות.
  • אי שקט ועצבנות. ניתן לפעמים לפתור על ידי שינוי המועד בו לוקחים את התרופה.

אדרל

אדרל היא תרופה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD\ADD) ממשפחת האמפטמינים. זו משפחה קרובה לריטלין אך נבדלת ממנה. אדרל נמצאת בשימוש למעלה מ-30 שנה, משתמשים בה מיליוני אנשים ונצבר ניסיון רב בטיפול בה.
התרופה רשומה ונמצאת בשימוש בארה"ב, קנדה, ומדינות נוספות.

כיצד משפיע האדרל על הגוף בהפרעות קשב וריכוז?
האדרל מעניק השפעה ארוכת טווח בהפרעת הקשב והריכוז, חלק מהחומרים הפעילים שבו פועלים לאחר שעתיים וחלק לאחר ארבע שעות. כך מתקבלת השפעה ארוכת טווח מנטילת כדור אחד בלב. גם תופעות הלוואי ממוזערות, שכן הנטילה במינון נמוך. אדרל פועל במשך 5-6 שעות לעומת 4 שעות בריטלין.
מידע אודות  תופעות הלוואי הנגרמות לעיתים מנטילת ריטלין :
תופעות הלוואי בנטילת אדרל דומות לשל תרופת הריטלין אך פחות שכיחות. חלק מהנוטלים מעידים על תופעות לוואי:

  • כאבי בטן, אבדן תיאבון
  • כאבי ראש, עצבנות
  • הפרעות שינה
  • שינויי מצב רוח, סחרחורת, יובש בפה, דפיקות לב

סטרטרה

סטרטרה היא תרופה חדישה יחסית לטיפול בהפרעת קשב וריכוז. סטרטרה הינה התרופה הראשונה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז שאינה שייכת למשפחת הסטימולנטים (ריטלין, אדרל). התרופה רשומה ונמצאת בשימוש בארה"ב, קנדה, גרמניה, אנגליה ומדינות רבות נוספות.

כיצד משפיעה תרופת הסטרטרה  על הגוף בהפרעות קשה וריכוז (ADD\ADHD)
תרופת הסטרטרה מתחילה השפעתה אחרי שבוע בטיפול יום יומי. מלוא ההשפעה מתגלה אחרי חודש. לאחר כחודש שימוש, התרופה משפיעה למשך רוב שעות היום, בניגוד לריטלין שטווח ההשפעה מוגבל. סטרטרה אינה פוגעת בשינה דבר שמקל משמעותית על התפקוד היומיומי תחת השפעתה. אחד היתרונות החשובים בתרופה זו שהיא אינה מדכאת תאבון ואף מפחיתה חרדות.
מידע אודות תופעות הלוואי הנגרמות לעיתים מנטילת סטרטרה:
כמו לכל תרופה גם לתרופת סטרטרה עלולות להיות תופעות לוואי. התופעות השכיחות ביותר הן בחילה ועייפות.
כדי להתגבר עליהן מומלץ לנטול את הכדור בבוקר, ניתן לקחת את התרופה אחרי האוכל.
במידה והיא גורמת לעייפות יתר מומלץ לנטול אותה לפני השינה בערב.
כדי לצמצם את תופעות הלוואי נטילת התרופה הדרגתית ובליווי רופא.

האתר בעדכון
e

פנו כעת לקבלת ייעוץ ראשוני חינם!

מוקד טלפוני 24/7 - 1700-705-670
גולשים מחוברים כעת: 111